INSTYTUT WYDAWNICZY "PAX" WARSZAWA 1951
wydanie pierwsze

niedziela, 9 października 2016

369. Kiedy spowiedź generalna jest konieczna?

Spowiedź generalna jest konieczna, gdy poprzednie spowiedzi były nieważne lub świętokradzkie.

Pożyteczna natomiast jest spowiedź generalna:
1. przy wyborze stanu na całe życie,
2. podczas misji i rekolekcji,
3. przed przyjęciem Komunii św. w ciężkiej chorobie i Namaszczeniem Olejem św.

***
Sposób spowiadania się: spowiadający się uklęknąwszy przy kratce konfesjonału mówi: "Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus. Ostatni raz u spowiedzi byłem... pokutę zadaną odprawiłem... grzechy wszystkie wyznałem... względnie zapomniałem... zataiłem. Pana Boga Najlepszego obraziłem następującymi grzechami..." (wymienić grzechy). Po wyznaniu grzechów mówi: "Więcej grzechów nie pamiętam. Za te i za wszystkie grzechy żałuję i postanawiam się z nich poprawić. Boże bądź miłościw grzesznej duszy mojej".

Z największą uwagą należy słuchać słów spowiednika i zapamiętać zadaną pokutę. Gdy kapłan daje rozgrzeszenie - klęcząc ponawiać akt żalu serdecznego za grzechy i przed ołtarzem, w którym jest Najśw. Sakrament dłuższą chwilę poświęcić na modlitwę po spowiedzi św.

Dobrze jest spowiadać się często, np. co miesiąc przed pierwszym piątkiem miesiąca i to u tego samego spowiednika, bo wówczas pozna on lepiej stan naszej duszy i wskaże nam najodpowiedniejsze środki do poprawy życia.

(Cz. 3, II. 5 Spowiedź, s.127-128)

Brak komentarzy: