INSTYTUT WYDAWNICZY "PAX" WARSZAWA 1951
wydanie pierwsze

sobota, 31 grudnia 2011

104. Jaką prawdę wyznajemy w dziewiątym artykule wiary Składu Apostolskiego?

Artykuł dziewiąty. "Święty Kościół
powszechny, Świętych obcowanie".

W dziewiątym artykule wiary wyznajemy prawdę, że Jezus Chrystus założył swój Kościół dla zbawienia wszystkich ludzi i że między członkami Kościoła istnieje łączność nadnaturalna, czyli Świętych obcowanie.

(Cz. 1, III. 2 Kościół Chrystusowy, s.40)
czytaj dalej

piątek, 30 grudnia 2011

103. Czym jest Duch Święty dla Kościoła?

Duch Święty jest jakby duszą Kościoła, bo ustawicznie go ożywia, w sposób niewidzialny czuwa nad nim, kieruje nim, naucza go, broni od błędów i uświęca.
Duch Święty jako Bóg przebywa wszędzie, ale w szczególny sposób jako Dawca łask przebywa w Kościele Chrystusowym.
„Czym jest dusza w naszym ciele, tym Duch Święty w ciele Chrystusowym, którym jest Kościół.” (Św. Augustyn Kaz. 187).


***
Działanie Ducha Świętego w Kościele i w duszy człowieka oraz Jego przymioty są najpełniej wyrażone w słowach hymnu „Veni Creator” oraz „Veni Sancte Spiritus”.

Czci Ducha Świętego poświęcona jest uroczystość Zielonych Świąt, które obchodzimy w pięćdziesiąt dni po Wielkanocy, oraz szereg niedziel od Zielonych Świąt do pierwszej niedzieli Adwentu. Przygotowaniem do Zielonych Świąt jest nowenna do Ducha Świętego odprawiana przez 9 dni (nowenną nazywamy modlitwy w jednej intencji odprawiane przez 9 dni). W sobotę przed Zielonymi Świętami – w wigilię, jest nakazany ścisły post, podobnie jak w wigilię Bożego Narodzenia, Wniebowzięcia Najśw. Maryi Panny i Wszystkich Świętych. Święto Zesłania Ducha Świętego czyli Zielone Święta, obchodzimy uroczyście w niedzielę i poniedziałek świąteczny, a w nabożeństwie kościelnym przez całą oktawę aż do uroczystości Trójcy Przenajświętszej. Poniedziałek Zielonych Świąt jest świętem nieobowiązującym, czyli zniesionym.

Święto Zesłania Ducha Świętego jest drugim wielkim świętem w okresie wielkanocnym, podobnie jak święto Trzech Króli jest drugim wielkim świętem w okresie Bożego Narodzenia. Niedziele po Trzech Królach aż do Siedemdziesiątnicy są dopełnieniem okresu Bożego Narodzenia, a dwadzieścia cztery niedziele po Zielonych Świętach są dopełnieniem okresu wielkanocnego aż do pierwszej niedzieli Adwentu.

(Cz. 1, III. 1 Rola Ducha Świętego w duszy ludzkiej i w Kościele, s.39)
czytaj dalej

czwartek, 29 grudnia 2011

102. Co sprawia Duch Święty w człowieku?

Duch Święty za pośrednictwem łaski uświęcającej daje duszy ludzkiej życie nadprzyrodzone, wspiera łaskami uczynkowymi i udziela swych darów, które pomagają człowiekowi w osiągnięciu szczęścia wiecznego.
Duch Święty jest źródłem nadprzyrodzonej miłości.
”Nie wiecie, żeście świątynią Bożą i że Duch Boży przebywa w was.” (1 Kor. 3,16)

(Cz. 1, III. 1 Rola Ducha Świętego w duszy ludzkiej i w Kościele, s.39)
czytaj dalej

środa, 28 grudnia 2011

101. Kiedy Duch Święty w sposób widzialny zstąpił na Apostołów?

Duch Święty w sposób widzialny zstąpił na Apostołów dziesiątego dnia po Wniebowstąpieniu Jezusa Chrystusa (w dzień Zielonych Świąt), by utwierdzić ich w wierze i udzielić swych darów: mądrości, rozumu, rady, męstwa, umiejętności, pobożności, bojaźni Bożej, dla głoszenia Ewangelii i rozszerzania wiary po całym świecie.

***
Siedem darów, które otrzymali Apostołowie, nazywamy darami Ducha Świętego. Duch Święty ukazał się ludziom po raz pierwszy przy chrzcie Jezusa Chrystusa w rzece Jordanie w postaci gołębicy a w dzień Zielonych Świąt zstąpił na Apostołów i na Kościół św. w postaci ognistych języków.
„I wszyscy napełnieni byli Duchem Świętym i poczęli mówić różnymi językami, jako im Duch Święty mówić dawał.” (Dz. Ap. 2,4).

(Cz. 1, III. 1 Duch Święty, s.38 - 39)
czytaj dalej

sobota, 24 grudnia 2011

100. Kim jest Duch Święty?

Duch Święty jest to trzecia Osoba Boska, która pochodzi od Ojca i Syna. Duch Święty jest prawdziwym Bogiem, jest równy Ojcu i Synowi i jest sprawcą uświęcenia każdego człowieka.

„Orzekamy, że Duch Święty wiekuiście jest z Ojca i Syna, istotę swoją i swój byt jako Osoba ma z Ojca zarazem i Syna, i od Obu wiekuiście, jako od jednego początku i jednego tchnienia pochodzi.” (Sobór Florencki. Dekret dla Greków).

(Cz. 1, III. 1 Duch Święty, s.38)
czytaj dalej

piątek, 23 grudnia 2011

99. Jaką prawdę wyznajemy w ósmym artykule wiary Składu Apostolskiego?

Artykuł ósmy. "Wierzę
w Ducha Świętego."
W ósmym artykule wiary wyznajemy prawdę, że istnieje Duch Święty jako trzecia Osoba Trójcy Przenajświętszej.
"Ale gdy przyjdzie Pocieszyciel, którego Ja wam poślę od Ojca, Duch prawdy, który od Ojca pochodzi." (Jan 15, 26)


(Cz. 1, III. 1 Duch Święty, s.38)
czytaj dalej

czwartek, 22 grudnia 2011

98. Jaki wyrok potępieni usłyszą na Sądzie Ostatecznym?

Na Sądzie Ostatecznym potępieni usłyszą wyrok: „Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, którzy zgotowany jest diabłu i aniołom jego. Albowiem łaknąłem, a nie nakarmiliście Mię; pragnąłem, a nie daliście Mi pić; byłem gościem, a nie przyjęliście Mnie; nagim, a nie przyodzialiście Mnie, chorym i więźniem, a nie nawiedziliście Mnie.” (Mat. 25, 41-43).

(Cz. 1, II. 4 Sąd Ostateczny, s.37)
czytaj dalej

środa, 21 grudnia 2011

97. Jaki wyrok wybrani usłyszą na Sądzie Ostatecznym?

Na Sądzie Ostateczny, wybrani usłyszą wyrok: "Pójdźcie błogosławieni Ojca mego, i posiądźcie królestwo zgotowane wam od założenia świata. Albowiem łaknąłem, a nakarmiliście Mię; pragnąłem, a daliście Mi pić; gościem byłem, a przyjęliście Mię, nagim, a przyodzialiście Mię, więźniem, a przyszliście do Mnie." (Mat. 25, 34-36)

(Cz. 1, II. 4 Sąd Ostateczny, s.37)
czytaj dalej

wtorek, 20 grudnia 2011

96. Jaką prawdę wyznajemy w siódmym artykule wiary Składu Apostolskiego?

Artykuł siódmy. "Stamtąd przyjdzie
sądzić żywych i umarłych."
W siódmym artykule wiary wyznajemy prawdę, że Jezus Chrystus przyjdzie widzialnie na końcu świta sądzić wszystkich ludzi, zarówno tych, których dzień Sądu zastanie przy życiu, jak i tych, którzy przedtem poumierali, zarówno dobrych jak i złych.
„On jest ustanowionym przez Boga sędzią żywych i umarłych”. (Dz. Ap. 10, 42).

(Cz. 1, II. 4 Sąd Ostateczny, s.37)
czytaj dalej

poniedziałek, 19 grudnia 2011

95. W jakim celu Jezus Chrystus wstąpił do nieba?

Jezus Chrystus wstąpił do nieba, aby:
1. jako człowiek posiąść najwyższą władzę i chwałę, którą Mu Ojciec przygotował,
2. modlić się i wstawiać za nami do Ojca swego,
3. przygotować nam miejsce szczęścia wiecznego.

"A teraz wsław mnie Ty, Ojcze, u siebie samego tą chwałą, którą miałem u Ciebie pierwej, nim powstał świat." (Jan 17, 5).
"To przecież mamy u Ojca rzecznika, Jezusa Chrystusa sprawiedliwego" (I Jan 2, 1).


***
Jako Bóg ma Jezus Chrystus chwale oraz moc Boską od wieków jako człowiek zaś, od swego wniebowstąpienia. Jako Bóg jest Jezus Chrystus wszędzie obecny, jako człowiek jest obecny w niebie i w Najśw. Sakramencie.

Uroczystości Okresu Wniebowstąpienia obchodzi Kościół począwszy od czterdziestego dnia po Niedzieli Wielkanocnej (zawsze w czwartek).

W poniedziałek, wtorek środę przed świętem Wniebowstąpienia przypadają dni krzyżowe, podczas których odbywają się procesje pokutne do kaplic, kościołów lub krzyżów. W czasie tych procesji śpiewa się litanię do Wszystkich Świętych, prosząc Boga, by nie karał nas za grzechy i zachował od klęsk. Podobne procesje odbywają się w dniu św. Marka – 25 kwietnia. W święto Wniebowstąpienia usuwa się z ołtarza symbole Zmartwychwstania Pańskiego, a w hymnie podczas procesji zamiast „Przez Twoje Święte Zmartwychwstanie” śpiewa się „Przez Twoje Święte Wniebowstąpienie”.

(Cz. 1, II. 4 Wniebowstąpienie, s.36-37)
czytaj dalej

niedziela, 18 grudnia 2011

94. Jaką prawdę wyznajemy w szóstym artykule wiary Składu Apostolskiego?

Artykuł szósty. "Wstąpił na niebiosa,
siedzi na prawicy Boga
Ojca Wszechmogącego".

W szóstym artykule wiary wyznajemy prawdę, że Jezus Chrystus czterdziestego dnia po zmartwychwstaniu własną mocą wstąpił do nieba z duszą i ciałem i tam na równi z Bogiem Ojcem i Duchem Świętym posiada najwyższą chwałę i władzę.
"Dana mi jest wszelka władza na niebie i na ziemi". (Mat. 28, 18)


(Cz. 1, II. 4 Wniebowstąpienie, s.36)
czytaj dalej

sobota, 17 grudnia 2011

93. Jak długo i dlaczego Jezus Chrystus po zmartwychwstaniu został na ziemi?

Jezus Chrystus po zmartwychwstaniu został na ziemi przez czterdzieści dni, aby Apostołów utwierdzić w wierze, uzupełnić swoją naukę i założyć Kościół.
„Im też po swojej męce ukazał się jako żyjący, dając im tego liczne dowody i zjawiając się wobec nich przez dni czterdzieści, aby pouczać o królestwie Bożym”. (Dz. Ap. 1,3).


***
Chociażby Jezus Chrystus żadnego innego cudu nie uczynił, tylko ten jeden, że zmartwychwstał, jak zapowiedział, to już przez to samo udowodniłby wystarczająco, że jest Bogiem, że Jego nauka jest Boską, że nas odkupi i że kiedyś nas wskrzesi. Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa jest Jego najwspanialszym i największym cudem i najsilniejszym dowodem Jego bóstwa.

Uroczystości okresu wielkanocnego. Pamiątkę zmartwychwstania obchodzi Kościół w okresie wielkanocnym. Uroczystości wielkanocne rozpoczynają się nabożeństwem rezurekcyjnym, które odbywa się rano w Niedzielę Wielkanocną lub w Wielką Sobotę wieczorem. Kapłan po śpiewie i modlitwach okadza grób w milczeniu, odsłania monstrancję i rozpoczyna procesję, która trzykrotnie obchodzi kościół. Podczas procesji niesione są symbole Zmartwychwstania Pańskiego, tj. figura Jezusa zmartwychwstałego i krzyż przepasany czerwoną stułą. Symbole te umieszcza się po procesji na wielkim ołtarzu. Trzecią częścią nabożeństwa rezurekcyjnego jest radosna Jutrznia o Zmartwychwstaniu Pańskim, którą kapłan odprawia przy wielkim ołtarzu. Jutrznię kończy hymn „Te Deum laudamus” i Antyfona do matki Boskiej „Regina coeli”. Jeżeli Rezurekcja odbywa się rano, to po „Te Deum laudamus” następuje uroczysta Msza św.

Święto Zmartwychwstania Pańskiego obchodzi Kościół uroczyście w Niedzielę i w Poniedziałek Wielkanocny, a w liturgii kościelnej przez 8 dni (tzw. oktawa).

Poniedziałek Wielkanocny należy do świąt zniesionych, czyli nieobowiązujących. Kościół jednak zaleca, aby wy tym dniu wierni wysłuchali Mszy św.

Niedziela biała, czyli Przewodnia, kończy oktawę Wielkanocy. W pierwszych wiekach katechumeni ochrzczeni w Wielką Sobotę nosili aż do tej niedzieli białą szatę, którą otrzymali na Chrzcie św. i stąd pochodzi nazwa Niedzieli Białej.

Wielkanoc jest najważniejszym świętem nie tylko w okresie wielkanocnym, ale obok Zesłania Ducha Świętego w całym roku kościelnym. Obchodzimy ją w niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca, tj. między 23 marca a 25 kwietnia. Od tego kiedy wypadnie Wielkanoc, zależą daty wszystkich ruchomych świąt w roku kościelnym.

(Cz. 1, II. 3 Zmartwychwstanie, s.35-36)
czytaj dalej

piątek, 16 grudnia 2011

92. Skąd wiemy, że Jezus Chrystus zmartwychwstał?

O tym, że Jezus Chrystus zmartwychwstał, wiemy od Apostołów, którzy na własne oczy zmartwychwstałego Chrystusa wielokrotnego widzieli, z Nim rozmawiali, dotykając Jego świętych ran, jedli z Nim i odbierali ostatnie zlecenia.
„Uwierzyłeś dlatego, żeś Mię ujrzał. Tomaszu, błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli”. (Jan 20,29).

(Cz. 1, II. 3 Zmartwychwstanie, s.35)
czytaj dalej

czwartek, 15 grudnia 2011

środa, 14 grudnia 2011

90. Co znaczą słowa "zstąpił do piekieł"?

Słowa „zstąpił do piekieł” znaczą, że po śmierci dusza Jezusa Chrystusa zeszła do otchłani, tj. do miejsca, gdzie przebywają dusze ludzi sprawiedliwych, zmarłych przed dokonaniem Odkupienia.
„W tym duchu, nawet do tych duchów, które przebywały w więzieniu, udał się przepowiadać”. (I Piotr 3, 19).

***
Przez grzech pierworodny ludzie utracili prawo do szczęścia wiecznego. Dlatego przed dokonaniem Odkupienia dusze sprawiedliwych oczekiwały na Odkupienie w otchłani, gdzie nie cierpiały, ale też nie oglądały Boga.

(Cz. 1, II. 3 Zstąpienie do otchłani, s.34)
czytaj dalej

wtorek, 13 grudnia 2011

89. Jaką prawdę wyznajemy w piątym artykule wiary Składu Apostolskiego?

Artykuł piąty. "Zstąpił do piekieł,
trzeciego dnia zmartwychwstał".
W piątym artykule wiary wyznajemy prawdę, że dusza Jezusa Chrystusa rozstawszy się z ciałem, nadal złączona jednak z bóstwem, zstąpiła do piekieł, a w trzecim dniu po śmierci własną mocą Jezus Chrystus złączył duszę z ciałem i zmartwychwstał.
„Ale Bóg wskrzesił go trzeciego dnia i dozwolił mu ukazać się nie całemu ludowi, ale upatrzonym przez Boga świadkom, tj. nam, którzyśmy z nim jedli i pili po jego zmartwychwstaniu”. (Dz. Ap. 10, 40-41).


(Cz. 1, II. 3 Zstąpienie do otchłani, s.34)
czytaj dalej

poniedziałek, 12 grudnia 2011

88. Za kogo Jezus Chrystus poniósł mękę i śmierć i czy wszyscy ludzie w równej mierze korzystają z dzieła Odkupienia?

Jezus Chrystus poniósł mękę i śmierć za wszystkich ludzi bez wyjątku i ci, którzy korzystają ze środków zbawienia przez Niego ustanowionych, osiągną szczęście wieczne.
„A za wszystkich umarł Chrystus, aby i ci którzy żyją, już nie dla siebie żyli, ale dla tego, który dla Nich umarł i zmartwychwstał”. (II Kor. 5,15).


***
Obrzędy Wielkiego Postu. Tajemnicę Odkupienia rozważa Kościół w czasie Wielkiego Postu. Przed Wielkim Postem są trzy tygodnie przedmościa. W tym okresie nabożeństwa odprawia się w kolorze fioletowym, we Mszy św. opuszcza się „Gloria”, zamiast „Ite Missa Est” mówi kapłan przy końcu Mszy św. „Benedicamus Domino”. Wielki Post rozpoczyna się w Środę Popielcową. Kapłan błogosławi w tym dniu popiół spalonych palm zeszłorocznych, posypuje nim głowy wiernych i wymawia słowa: „Pamiętaj człowiecze, że jesteś prochem i w proch się obrócisz”.

W każdą niedzielę Wielkiego Postu odprawia się w Polsce zamiast nieszporów – Gorzkie Żale, tj. rozmyślania Męki Pańskiej w pieśniach i kazania pasyjne. Nabożeństwo to rozkrzewiło się u nas szczególnie w okresie rozbiorów. W piątki Wielkiego Postu odprawia się w kościołach „Drogę Krzyżową” – rozważanie czternastu stacji Męki Pańskiej. Kto te pobożne rozmyślania w stanie łaski uświęcającej odbywa, zyskuje te same odpusty co pielgrzymi, którzy osobiście zwiedzają miejsca św. w Jerozolimie.

Wielki Tydzień zaczyna się od Niedzieli Palmowej, czyli kwietnej. Na pamiątkę triumfalnego wjazdu Jezusa Chrystusa do Jerozolimy w kościołach odbywa się święcenie palm i procesja z palmami na zewnątrz kościoła. Przy końcu procesji kapłan uderza krzyżem w zamkniętą bramę kościelną, która wówczas dopiero otwiera się i procesja wchodzi do kościoła. Przypomina to, że niebo było zamknięte dla ludzi i dopiero Jezus Chrystus otworzył je nam swoją męką i śmiercią na krzyżu. Podczas Mszy św. kapłan czyta przed Ewangelią św. Pasję, czyli opis Męki Pańskiej według św. Mateusza Ewangelisty. Podobną Pasję czyta kapłan w Wielki Wtorek – według św. Marka, w Wielką Sobotę – według św. Łukasza i w Wielki Piątek – według św. Jana. W Wielką Środę, Czwartek i Piątek odprawia się po południu w większych kościołach przy zasłoniętych oknach tzw. Ciemną Jutrznię, tj. część brewiarza kapłańskiego przypadającą na Wielki Czwartek, Piątek i Sobotę.

W Wielki Czwartek obchodzi Kościół pamiątkę radosną: ustanowienia Najśw. Sakramentu oraz bolesną: pojmania Jezusa Chrystusa, zasądzenia Go na śmierć przez Kaifasza i znęcania się nad Nim w ciemnicy. Dlatego w tym dniu początek Mszy św. Ma charakter radosny, a kolor liturgiczny jest biały; na „Gloria” odzywają się wszystkie dzwony i dzwonki, a po „Gloria” zaś milkną aż do Wielkiej Soboty na znak smutku i żałoby liturgicznej. Podczas Mszy św. konsekruje kapłan trzy Hostie, a po Mszy św. dwie pozostałe Hostie przenosi do tzw. Ciemnicy, gdzie wierni przez cały dzień przepraszają Jezusa Chrystusa za zniewagi i dziękują za ustanowienie Najświętszego Sakramentu. Po Mszy św. na znak smutku kapłan obnaża ołtarze i usuwa z nich obrusy. Biskupi i opaci umywają w Wielki Czwartek nogi dwunastu starcom podobnie jak Jezus Chrystus umywał nogi dwunastu Apostołom. W tym dniu w czasie Mszy św. biskupi poświęcają także Oleje święte: Olej dla chorych, Olej katechumenów i Krzyżmo Święte. Uroczyste uwielbienie Najśw. Sakramentu przeniósł Kościół w XIII wieku z Wielkiego Czwartku na czwartek po niedzieli św. Trójcy, tj. na Boże Ciało.

Obrzędy Wielkiego Piątku przypominają mękę Jezusa Chrystusa, Jego śmierć na krzyżu i złożenie do grobu. Kapłan zaczyna nabożeństwo leżąc krzyżem przed ołtarzem, po czym odprawia modlitwy za wszystkich wiernych i innowierców, podkreślając w ten sposób prawdę, że Jezus Chrystus umarł na krzyżu za wszystkich ludzi. Chwilę ukrzyżowania Jezusa Chrystusa przypomina Kościół odsłaniając uroczyście krzyż z wizerunkiem Zbawiciela. Kapłan po procesji z krzyżem, klękając trzykrotnie bez obuwia, oddaje cześć Ukrzyżowanemu. Następnie Msza św. uprzednio konsekrowanych darów, przy której jest Ofiarowanie, podniesienie Hostii i Komunia św., ale nie ma tego, co stanowi istotę Ofiary Bezkrwawej, tj. Przeistoczenia. W tym dniu sam Jezus Chrystus złożył na krzyżu z siebie ofiarę krwawą. Na koniec przenosi kapłan Jezusa Chrystusa w monstrancji okrytej białą zasłoną do Bożego Grobu. Po południu w Wielki Piątek odprawia się w kościołach Ciemną Jutrznie, Drogę Krzyżową i ostatnie „Gorzkie Żale”. Nabożeństwo kończy się kazaniem pasyjnym, suplikacjami (Święty Boże) i pieśnią „Wisi na Krzyżu”.

W Wielką Sobotę rano święci Kościół symbole Zmartwychwstania Pańskiego: ogień wydobyty z krzemienia, paschał symbolizujący Chrystusa Zmartwychwstałego. Poświęca się również wodę chrzcielną – w tym dniu bowiem udzielano w pierwszych wiekach Chrztu św. katechumenom. Ceremonie Wielkiej Soboty kończą się litanią do Wszystkich Świętych i Mszą św. odprawianą w kolorze białym. W pierwszych wiekach ta Msza św. odprawiana była w nocy z soboty na niedzielę i stąd jej charakter radosny. Na pamiątkę Zmartwychwstania Pańskiego w czasie tej Mszy św. odzywają się organy i wszystkie dzwony. Po Lekcji rozbrzmiewa już radosne „Alleluja”, a po Komunii św. krótkie nieszpory wielkanocne.

Wg dekretu Św. Kongregacji Obrzędów z 9. II. 1951 r. liturgiczne obrzędy Wielkiej Soboty zostały przeniesione z godzin porannych na późne godziny nocy.

W Wielki Czwartek i Sobotę w każdym kościele odprawia się tylko jedna Msza św., w Wielki Czwartek kapłani nie odprawiający Mszy św. przyjmują razem z wiernymi Komunię św. W Wielką Sobotę pozwala Kościół przystępować wiernym do Komunii św., której udziela się tylko w czasie uroczystej Mszy św.

Wielki Post kończy się w Wielką Sobotę w południe.

(Cz. 1, II. 3 Męka i śmierć Chrystusa, s.32-34)
czytaj dalej

niedziela, 11 grudnia 2011

87. Czy Jezus Chrystus cierpiał i poniósł śmierć jako Bóg czy jako człowiek?

Jezus Chrystus cierpiał i poniósł śmierć jako człowiek, gdyż jako Bóg nie mógł cierpieć ani umrzeć. Cierpienie Chrystusa jednak miało wartość nieskończoną ze względu na połączenie natury Boskiej i ludzkiej w Jego Osobie.

(Cz. 1, II. 3 Męka i śmierć Chrystusa, s.32)
czytaj dalej

sobota, 10 grudnia 2011

86. Dlaczego Jezus Chrystus poniósł mękę i śmierć?

Jezus Chrystus poniósł mękę i śmierć, aby spełnić wolę Boga Ojca i okazać miłość do rodzaju ludzkiego.
„Nikt nie ma większej miłości nad tę, aby kto życie oddał za przyjaciół swoich”. (Jan 15, 13).

(Cz. 1, II. 3 Męka i śmierć Chrystusa, s.31)
czytaj dalej

piątek, 9 grudnia 2011

85. Na czym polega dzieło Odkupienia dokonane przez Jezusa Chrystusa?

Dzieło Odkupienia polega na tym, że Jezus Chrystus przez swoją dobrowolną mękę i śmierć zadośćuczynił Bogu Ojcu za grzechy rodzaju ludzkiego i tym wyjednał nam wszystkim łaskę Bożą i prawo do szczęścia wiecznego.
„Który nas umiłował i obmył z grzechów naszych we krwi swojej”. (Apok. 1, 5).

(Cz. 1, II. 3 Męka i śmierć Chrystusa, s.31)
czytaj dalej

czwartek, 8 grudnia 2011

84. Jaką prawdę wyznajemy w czwartym artykule wiary Składu Apostolskiego?

Artykuł czwarty. "Umęczon pod
Ponckim Piłatem, ukrzyżowan,
umarł i pogrzebion".
W czwartym artykule wiary wyznajemy prawdę, że Jezus Chrystus, aby odkupić rodzaj ludzki, został umęczony, poniósł śmierć na krzyżu i został złożony do grobu za czasów Piłata Ponckiego namiestnika Judei.
"Uniżył samego siebie, stawszy się posłusznym aż do śmierci, a była to śmierć krzyżowa". (Filip. 2, 8).

(Cz. 1, II. 3 Męka i śmierć Chrystusa, s.31)
czytaj dalej


środa, 7 grudnia 2011

83. W jakim celu wybrał Jezus Chrystus dwunastu Apostołów?

Jezus Chrystus wybrał dwunastu Apostołów w tym celu, aby byli świadkami Jego nauki, życia i cudów, a potem uczynił ich pierwszymi kapłanami Nowego Testamentu, by po całym świecie głosili Jego naukę i przekazywali odzyskaną łaskę zbawienia.

***
Uroczystości okresu Bożego Narodzenia. Okres Bożego Narodzenia rozpoczyna się wigilią, czyli dniem ścisłego postu, przypadającym 24 grudnia. Dzień wigilii kończy się wspólną wieczerzą, podczas której rodzina i domownicy łamią się tradycyjnym opłatkiem. Zwyczaje wigilijne należą do najstarszych tradycji. Kolędy i pastorałki, czyli pieśni ludowe o Bożym Narodzeniu, nadają temu okresowi specjalny charakter. Święto Bożego Narodzenia 25 grudnia rozpoczyna się o północy Mszą św. tzw. Pasterką. W tym dniu każdy kapłan odprawia trzy Msze św. Chociaż wystarczy w tym dniu wysłuchać tylko jednej Mszy św., dobrze jednak zrobi ten, kto weźmie udział w trzech Mszach św., by uczcić potrójne Narodzenie Jezusa Chrystusa (przed wiekami z Boga Ojca, w Betlejem z Najśw. Maryi Panny i w duszy naszej).

Uroczystość św. Szczepana 26 grudnia, zwana drugim świętem Bożego Narodzenia, zachęca nas, byśmy z miłości dla bożego Dzieciątka oddali nawet życie, jak to uczynił św. Szczepan, diakon i pierwszy Męczennik. Obecność na Mszy św. w tym dniu jest zalecona, ale nie obowiązkowa.

W dzień św. Jana Ewangelisty 27 grudnia Kościół błogosławi i rozdaje wiernym wino na pamiątkę, że św. Jan wypił bez szkody wino zatrute.

Dnia 28 grudnia Kościół obchodzi święto Młodzianków, tj. dzieci betlejemskich wymordowanych z rozkazu Heroda. Przyjęły one chrzest krwi przez męczeństwo, dlatego kościół zalicza je w poczet świętych.

Pamiątkę nadania Odkupicielowi imienia Jezus Kościół święci w dzień Nowego Roku albo 2 stycznia przypada osobne święto Imienia Jezus.

Dnia 6 stycznia Kościół obchodzi święto Trzech Króli, czyli święto Objawienia Pańskiego (Epiphania). W dniu tym święci się złoto, kadzidło i mirrę, a dla użytku wiernych wodę, kadzidło i kredę.
Wierni piszą poświęconą kredą na drzwiach swoich mieszkań pierwsze litery imion Trzech Króli: K, M, B., tj. Kacper, Melchior, Baltazar i polecają się ich opiece oraz postanawiają naśladować ich wiarę, nadzieję i miłość ku Jezusowi Chrystusowi.

Dnia 2 lutego przypada podwójne święto: Ofiarowania Jezusa Chrystusa w Kościele (czterdzieści dni po narodzeniu) i oczyszczenia Najśw. Maryi Panny. W tym dniu Kościół święci gromnice, tj. świece woskowe, symbolizujące Jezusa Chrystusa. Świece gromniczną wkładamy do ręki umierającym, by im wyjednać pomoc Matki Bożej w godzinie śmierci.

(Cz. 1, II. 2 Działalność nauczycielska, s.30-31)
czytaj dalej

poniedziałek, 5 grudnia 2011

81. Jak streszcza Ewangelia św. ukryte życie Jezusa Chrystusa?

Ewangelia św. streszcza ukryte życie Jezusa Chrystusa w następujący sposób: „Był im (Najśw. Maryi Pannie i św. Józefowi) poddany… wzrastał w mądrości i w latach i w łasce u Boga i u ludzi”. (Łuk. 2,51-52)

***
Gdy Jezus Chrystus miał lat 30, udał się nad rzekę Jordan, gdzie Go św. Jan Chrzciciel ochrzcił; następnie udał się na pustynię, by modlić się i pościć przez 40 dni i nocy.

Po powrocie z pustyni Jezus Chrystus powołał 12 uczniów, których nazwał Apostołami, czyli posłańcami. Z dwunastoma Apostołami i siedemdziesięcioma dwoma uczniami, których również sobie wybrał, obchodził Jezus Chrystus ziemię żydowską i nauczał publicznie. Przykładem swoim uczył Jezus Chrystus przez cały czas pobytu swego na ziemi, słowem zaś, naukami i przypowieściami nauczał tylko przez trzy lata.

(Cz. 1, II. 2 Życie ukryte Jezusa Chrystusa, s.29-30)
czytaj dalej

sobota, 3 grudnia 2011

79. Kto był opiekunem Jezusa Chrystusa?

Opiekunem Jezusa Chrystusa był św. Józef, gdyż jako oblubieniec Najśw. Maryi Panny wykonywał względem Niego prawa i obowiązki ojcowskie.

***

Jezus, Maryja i Józef tworzą Najświętszą Rodzinę i są wzorem wszelkich cnót. Za pośrednictwem Rodziny Najświętszej otrzymywać możemy łaski Boże. Św. Józef jest patronem rodzin chrześcijańskich i całego Kościoła oraz cnoty czystości i szczęśliwej śmierci.

Jezus Chrystus urodził się niedaleko Jerozolimy w miasteczku Betlejem za czasów Cezara Augusta i Cyryna, wielkorządcy Syrii. Przyjście Jego ogłosili Aniołowie najpierw pasterzom. W tydzień po narodzeniu nadano Mu imię Jezus. Czterdziestego dnia Najśw. Maryja Panna ofiarowała Jezusa w świątyni jerozolimskiej, gdzie uwielbił Go starzec Symeon i Anna prorokini. W jakiś czas potem pokłonili się Jezusowi Trzej Królowie ze Wschodu, których cudowna gwiazda przyprowadziła do nowonarodzonego Zbawiciela. Po pokłonie Trzech Króli św. Józef wraz z Najświętszą Rodziną na rozkaz Boży schronił się w Egipcie, aby uniknąć prześladowania ze strony Heroda. Po śmierci Heroda wróciła Najświętsza Rodzina do miasteczka Nazaret w Galilei i tam Jezus Chrystus przebywał do 30 roku życia. Gdy miał lat dwanaście, udał się do Jerozolimy na święto Paschy, podczas którego słuchał w świątyni jerozolimskiej Słowa Bożego, wtedy po raz pierwszy objawił swoje bóstwo odpowiedziami swoimi wprawiając w podziw uczonych żydowskich. Życie Jezusa Chrystusa w Nazarecie nazywamy życiem ukrytym.

(Cz. 1, II. 2 Życie ukryte Jezusa Chrystusa, s.29)
czytaj dalej

piątek, 2 grudnia 2011

78. Dlaczego Najświętszą Maryję Pannę nazywamy Matką Bożą?

Najśw. Maryję Pannę nazywamy Matką Bożą, ponieważ poczęła i zrodziła co do natury ludzkiej Jezusa Chrystusa, prawdziwego Boga i prawdziwego człowieka.
„Duch Święty zstąpi na ciebie i moc Najwyższego cię zacieni. Przeto i to co się z ciebie narodzi święte, Synem Bożym będzie nazwane”. (Łuk. 1, 35).


***
Na uczczenie tajemnicy Wcielenia odmawiamy na głos dzwonu rano, w południe i wieczór modlitwę zwaną „Anioł Pański”.
Kościół potępił na Soborze w Efezie w 431 r. Nestoriusza, który odmawiał Najśw. Maryi Pannie godności Bogarodzicy; w 1500 rocznicę tego Soboru w 1931 r. Ojciec św. Pius XI ustanowił święto Boskiego Macierzyństwa Najśw. Maryi Panny, które Kościół obchodzi 11 października.

(Cz. 1, II. 2 Wcielenie Syna Bożego, s.28)
czytaj dalej

czwartek, 1 grudnia 2011

77. Komu przypisuje się dzieło Wcielenia?

Wcielenie jest dziełem całej Trójcy Przenajświętszej, w szczególności jednak przypisuje się to dzieło Duchowi Świętemu, ponieważ Duch Święty jest miłością Ojca i Syna, a dzieło Wcielenia okazuje szczególną i niezmierną miłość Boga ku wszystkim ludziom.

(Cz. 1, II. 2 Wcielenie Syna Bożego, s.28)
czytaj dalej