"Nie zabijaj"
W piątym przykazaniu zabrania Bóg szkodzić na ciele i na duszy tak bliźniemu jak i samemu sobie, a nakazuje troszczyć się o zdrowie i rozwój duchowy oraz cielesny tak swój jak i bliźnich.
***
Najcenniejszym darem naturalnym, jaki Bóg dał człowiekowi, jest życie i zdrowie. Nie my, ale Bóg jest panem naszego życia i zdrowia. Według nauki katolickiej ciało i dusza tworzą człowieka, należy więc dbać zarówno o duszę jak o ciało. Ciało razem z duszą ma zbierać zasługi na niebo, ono też ma być kiedyś uwielbione i wziąć razem z duszą udział w szczęśliwości wiecznej. Dlatego też jest obowiązkiem chrześcijanina starannie dbać o swoje ciało i zdrowie. Na straży życia i zdrowia ludzkiego postawił Bóg piąte przykazanie. Określa ono stosunek katolika do wojny. W zasadzie każda wojna sprzeciwia się piątemu przykazaniu, chociaż słuszna obrona może ją usprawiedliwić. W szczególnej sprzeczności z nakazem "nie zabijaj" stoi wojna posługująca się bronią masowego zniszczenia. Encyklika papieska "Mirabile illud" z grudnia 50 r. nawołuje do zgody między narodami i zaleca modlitwy o pokój na całym świecie.
Także Dostojny Episkopat Polski w piśmie do Polskiego Komitetu Obrońców Pokoju z dn. 18. XI. 50 r. stwierdza, "że wysiłki w kierunku pokojowego i sprawiedliwego rozwiązania zagadnień międzynarodowych zasługują w całym społeczeństwie na poparcie".
(Cz. 2, I. 5 Nakaz poszanowania swego życia i życia bliźniego, s.72-73)
***
Najcenniejszym darem naturalnym, jaki Bóg dał człowiekowi, jest życie i zdrowie. Nie my, ale Bóg jest panem naszego życia i zdrowia. Według nauki katolickiej ciało i dusza tworzą człowieka, należy więc dbać zarówno o duszę jak o ciało. Ciało razem z duszą ma zbierać zasługi na niebo, ono też ma być kiedyś uwielbione i wziąć razem z duszą udział w szczęśliwości wiecznej. Dlatego też jest obowiązkiem chrześcijanina starannie dbać o swoje ciało i zdrowie. Na straży życia i zdrowia ludzkiego postawił Bóg piąte przykazanie. Określa ono stosunek katolika do wojny. W zasadzie każda wojna sprzeciwia się piątemu przykazaniu, chociaż słuszna obrona może ją usprawiedliwić. W szczególnej sprzeczności z nakazem "nie zabijaj" stoi wojna posługująca się bronią masowego zniszczenia. Encyklika papieska "Mirabile illud" z grudnia 50 r. nawołuje do zgody między narodami i zaleca modlitwy o pokój na całym świecie.
Także Dostojny Episkopat Polski w piśmie do Polskiego Komitetu Obrońców Pokoju z dn. 18. XI. 50 r. stwierdza, "że wysiłki w kierunku pokojowego i sprawiedliwego rozwiązania zagadnień międzynarodowych zasługują w całym społeczeństwie na poparcie".
(Cz. 2, I. 5 Nakaz poszanowania swego życia i życia bliźniego, s.72-73)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz